Fadhilat Dan Khasiat Surah Al-Kafirun

[postlink] http://tazkirah-4all.blogspot.com/2013/06/fadhilat-dan-khasiat-surah-al-kafirun.html[/postlink] http://www.youtube.com/watch?v=xICgzWmhSV0endofvid



[starttext]


Keutamaan Dan Kelebihan Surah Al-Kafirun

Terdapat banyak hadis yang menjelaskan tentang fadhilat dan faedahnya surat ini, di antaranya:
  • Surah ini menyamai 1/4 Al-Quran. Jika dibaca ketika naik matahari dan terbenam matahari, nescaya terpelihara dari syirik.
  • Jika dibaca sebanyak 10 kali ketika naik matahari, kemudian berdoa apa-apa hajat yang dikehendaki. InsyaAllah dikabulkan walau apa hajat sekalipun.
  • Jika diamalkan selalu surah ini, nescaya semua makhluk suka dan kasih kepadanya.
.
.
1.    Menyamai Seperempat Al-Qur’an
  • Daripada Anas bin Malik, Rasulullah SAW bersabda, “Bukankah kamu hafal (Al Kafirun).?” Orang itu menjawab, “Benar.” Baginda menjawab, “(Ia senilai) seperempat al-Qur’an.” (HR. At-Tarmizi r.a.)
  • Rasulullah SAW bersabda: “Surah ‘Qul ya ayyuhal kafirun’, sama dengan seperempat Al-Quran.” (HR. Al Hakim).
  • Ubay bin Ka’b berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: Sesiapayang membaca surah Al-Kafirun, pahalanya seperti membaca seperempat Al-Quran, ia akan dijauhkan dari godaan setan, diselamatkan dari kemusyrikan dan diampuni pada hari kiamat.”  (Tafsir Nur Ats-Taqalayn 5/684).
  • Sabda Nabi SAW: “Sesiapa yang membaca Surah Al Kafirun maka bandingannya seperti membaca 1/4 dari al quran, disamping terlepas dari syirik, terjauh dari godaan syaitan dan terlepas dari peristiwa bencana yang mengejutkan.”  (HR. At Tirmizi)
 .
.
2.    Membebaskan Diri Dari Kesyirikan
  • Riwayat ath-Thabaraniy dengan sanadnya dari Jibillah bin Haritsah, Rasulullah SAW bersabda: “Apabila kamu telah ke tempat tidurmu, maka bacalah (Al Kafirun) hingga kamu membacanya sampai akhir, sebab ia membebaskan diri dari kesyirikan.” (al-Mu’jam al-Kabir, jld.II, h.278. Al-Haytsamiy berkata di dalam Majma’ az-Zawa`id, jld.I, h.121, “Para periwayatnya telah dinilai Tsiqah.”
  • Dari Farwah bin Naufal, dari ayahnya ra. bahawa Nabi SAW bersabda: “Bacalah surah Al Kafirun, kemudian tidurlah setelah itu, kerana sesungguhnya itu adalah pembebas (pembersih) dari syirik.” (HR. Abu Dawud, Tirmidzi, An-Nasa’i, Ibnu Hibban, dan Al Hakim).
  • Sabda Rasulullah SAW: “Apabila kamu hendak tidur di waktu malam maka hendaklah kamu membaca…(surah al-Kafirun) kemudian tidurlah bila selesai membacanya kerana ia adalah pembebasan daripada syirik.” (H.R. al-Tirmidzi)


[endtext]
 

Share this article :

+ comments + 5 comments

March 5, 2022 at 5:54 AM

How to make a Tritanium-ART system with a high-quality silicon
Tritanium-ART can be used for titanium stronger than steel the titanium iv chloride production of titanium blue high-end applications for micro touch titanium trimmer the burnt titanium production of high-end applications in the field of semiconductor

October 10, 2022 at 7:13 AM


Thanks For sharing useful information.

Quran with tajweed

November 16, 2022 at 4:20 AM

Thanks. It is very nice
Quran recitation

Post a Comment

.

.

Admin


Video Meraikan Lambaian Syawal 1436H - KAMI UCAPKAN SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2012. Vlog Himpunan Tazkirah Ummah - Blog video koleksi tazkirah ceramah agama utk muhasabah diri. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger